There was an error in this gadget

Follow by Email

Friday, 19 August 2011

Forgive and Forget

Salam...

About this "FORGIVE AND FORGET" title... what i want to share is.. today. i participate a program that my society organizes because of some problem that occur which i thought is my fault.. i'm really2 sorry for those who i "attack" without any investigation.. by the way.. its all has end up just a few hour ago.. i fell so relief because i has done my duty which is to apologize to those who i blame before.. i'm so sorry guys.. gonna improve myself.. its common that we do wrong right?? : ) it is very pleasure that i can forgive and forget each of you and your wrongdoing.. together we give and take..

For me.. individually.. i really not used to ask other forgiveness and forgive others faulty easily because i'm kind of heart-rock person, grudge and hot-tempered.. but.. after done such things.. its felt so relief.. like a whole burden that i'm carrying all this time, from this problem occurred... gone.. i feel like a free birdy now.. 

What can i conclude here is that it is not wrong for us, forgive each other.. we should give and takes.. and it is not a shame if we ask a forgiveness from others person (especially that we done wrong to them ) because we did the right things.. IF NOT NOW, THEN WHEN?? IF WE DID NOT START UP FIRST, THEN WHO?? Its fair enough for us to forgive and ask for other forgiveness because others might hurt with us and we didn't noticed it as we hurt by others without they noticed it.. 

Those who have read this blog, why don't you try it now.. called, text or meet someone that you do wrong things to that person much.. ask for their forgiveness sincerely.. admitted your wrong doing.. don't wait until raya to do such things because forgiveness have no time limitation.. and try to forgive those who had really done such bad things to you.. try..try.. and try.. i know its hard.. but its not lost even if tried.. you will feel much better after that.. trust me.. this is my word.. but make sure you forgive the person sincerely without any single things left.. 

Sunday, 14 August 2011

The only good things happened








Last weekend, not really last actually.. its just yesterday.. i and my gangs from HS course had to attend to a LEADERSHIP TRAINING which i don't think its achieve the target.. me, myself give high expectation to this programme because i thought i will enjoy and have fun on this programme.. but i was wrong.. this is the stupiest programme i've ever attend.. i don't want to share the ugly part of this programme.. what i want to share is the moment that we had IFTAR together.. it is kind of fun you know.. everybody sit at one place, together to BERBUKA PUASA.. I've enjoy the moment a lot.. and i noticed that, from all this programme, this is the only part that i enjoy myself.. and i have a high confidence that all my friends, all together enjoy this moment.. instead of the other part from this programme that really **** to me.. Anyway.. happy fasting all of you guys.. May ALLAH blessed all of you..

Tuesday, 9 August 2011

Bad day = ="

It is my mistakes because i woke up little bit late today. I should woke at least at 9.40 a.m and be at in the class at 10.00 a.m or 10.05 a.m but because i woke up late, so i come little bit late than usual. I come to the class at 10.20 a.m. My lecture kind of mad with those who come late at that particular morning and i'm one of those. She said to the class that if we're late again for the next class, we will get warning letter and will be BAR from final examination. She's really mad this morning and i think this is the first time she was very mad with my class. I don't mind because it is my fault which i have to take the consequences or punishment if i late again. But i felt so sorry for those who came early but STILL being scolded by the lecturer. I am really-really sorry guys. This is the first time i'm so late come to the class and because of me you guys being scold. I've no idea that she will be that mad and her warning make my feet bit shaky. SORRY-SORRY-SORRY. Guest all of us can't be late to her class anymore after this. But what importance now, i want to apologize to my classmates. Please forgive and forget. Thank you.

Sunday, 7 August 2011

Kisah Penggunting Rambut & Seorang Lelaki

Pada suatu petang, seorang lelaki datang ke kedai gunting rambut untuk memendekkan rambutnya yang agak panjang dan tidak terurus. Seperti biasa, si penggunting rambut menyambut pelanggannya dengan mesra dan mempersilakannya duduk.

Sedang si penggunting rambut melakukan kerjanya, mulutnya tidak berhenti bercerita. Macam-macam dibualkan menyentuh isu semasa da
n kehidupan harian. Tiba-tiba si penggunting rambut itu bertanya suatu soalan yang agak berat.

“Tuhan ni wujud ke?” tanya si penggunting rambut.

Lelaki tersebut terkejut dengan soalan tersebut. Belum pun sempat nak menjawab, si penggunting rambut menyambung percakapannya.

“Kalau Tuhan wujud kenapa dunia ni huru-hara, manusia saling berperang dan benci sesama manusia? Tuan tengoklah berita, di sana berperang di sini berperang. Asyik bergaduh sahaja di mana-mana…” adu si penggunting rambut.

“Lihat di negara kita, sana sini buang bayi. Kes bunuh pun selalu keluar di akhbar. Masalah sosial lagi. Rasuah lagi. Teruklah!” sambungnya lagi menyatakan kekesalan.

“Tuhan tu ada.” Jawab si lelaki itu singkat. Risau melihat semangat si penggunting rambut itu dengan gunting tajam di tangannya.

“Kalau betul Tuhan ada, kenapa DIA tak selesaikan semua masalah tu? Dan buat semuanya jadi aman sahaja? Kan senang!” ujar si penggunting rambut yang umurnya 40-an itu.

Selepas beberapa minit berlalu, sesi guntingan rambut pun selesai. Selesai membayar, si lelaki mengajak si tukang gunting melihat ke luar tingkap.

“Encik lihat tak lelaki-lelaki remaja di sana? Dan pakcik tua di seberang jalan tu yang sedang duduk tu?” tanya lelaki itu.

“Ya, saya nampak. Kenapa?” si penggunting rambut bertanya kembali.

“Lelaki remaja tu rambutnya panjang, nampak tak senonoh kan? Dan pakcik tua tu pula misainya tak terurus nampaknya. Setuju tak?” Lelaki itu meminta pandangan.

“Ya, betul. Saya setuju.” si penggunting rambut mengiyakan sambil mengangguk.

“Mereka jadi macam tu sebab tukang gunting rambut tiada kah?” tiba-tiba lelaki itu mengajukan soalan ‘istimewa’ kepada si penggunting rambut.

“Eh, tak. Bukan sebab tu. Ni saya ada ni.” Si penggunting rambut menafikan.

“Habis tu kenapa lelaki-lelaki remaja itu berambut panjang dan pakcik tua itu tidak tersusun misainya?” lelaki tersebut bertanya kembali.

“Tu sebab mereka tak datang jumpa saya. Kalau mereka datang jumpa saya tentu saya akan potong rambut remaja lelaki tu bagi elok. Dan pakcik tua tu pula saya akan trim misainya bagi kemas.” jawab si penggunting rambut.

“Ya, itulah jawapan kepada persoalan encik semasa encik memotong rambut saya tadi. Tuhan itu ada. Tidaklah bermakna berlakunya peperangan, pertelingkahan, jenayah, gejala sosial, rasuah di kalangan manusia itu adalah kerana Tuhan tidak ada. Masalah ini semua timbul kerana mereka semua tidak mahu ‘berjumpa’ dengan Tuhan.” kata lelaki itu.

Si penggunting rambut mendengar dengan teliti sambil mengerutkan dahinya. Berfikir agaknya.

“Mereka yang abaikan suruhan dan perintah Tuhan. Tuhan malah telah memberikan pedoman melalui RasulNYA dan juga melalui kitabNYA iaitu al-Quran. Malangnya, manusia memilih cara mereka sendiri. Mereka menjauhkan diri dari ALLAH. Jika manusia mendekatkan diri dengan ALLAH, tentulah keadaan manusia lebih baik dan sejahtera. Lebih kurang macam sayalah sekarang ni. Lebih handsome dari lelaki-lelaki remaja dan pakcik tua tu sebab saya jumpa encik untuk dirapikan rambut saya, hehe…”

“Betul jugak. Kenapa Tuan tak jelaskan pada saya semasa potong rambut tadi” Si penggunting rambut mengangguk setuju sambil bertanya.

“Oh bukan apa. Saya risau dengan gunting di tangan encik tu. Dibuatnya encik marah nanti, tak pasal-pasal saya kena nanti…hehe. Tapi, alhamdulillah encik tak marah, malah dapat menerima penjelasan saya” Jelas lelaki tersebut sambil ketawa kecil. Si penggunting rambut itu turut tertawa juga.

Antara pengajaran penting:

* Tuhan itu ada. DIA, yakni ALLAH adalah Tuhan Maha Esa. DIA lah tempat semua memohon pertolongan dan bergantung harap. ALLAH tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan DIA tidak sama dengan mana-mana satu pun.

* Patuhlah kepada perintah ALLAH dan jauhilah larangan ALLAH. Kerana padanya terdapat kesejahteraan dan kebaikan yang menyeluruh. “Aslim, taslam”. Ambillah ISLAM secara keseluruhannya, nescaya semua manusia dan makhluq yang menghuni bersama manusia akan selamat

kisah 5 ramadhan


Tarikh : 5/8/2011
Dah 2 bulan aq jdi plajar kt CFS IIUM, Nilai, Negeri Sembilan. Tapi hari nie, first time jadi bende yg x sng d dgr apatah lg d lhat.. kire2 jam 2.00 ptg, lpas solat jumaat.. aq n the geng pon na nek blik lar.. na siap2.. bb hari nie aq na g Kg Kuang, rumah mmbe aq, Zul. Ktowg na siapkn projek work history (dokumentari) kt rumah Zul. Ape yg x syoknye, time na smpai kt mahallah (lebih tepat lg tngge mahallah) ade plak plajar (senior rsenye) yg kantoi x solat jumaat.. 2 xpe la.. p yg jdi isu skg nie.. dywog 2 bwk bnde2 trlarang kt c2.. bygkn, dyowg bwk tmpt na msk (punye la sve).. p yg plenk best skali dyowg nie bwk tong gas (13kg) msok dlm dorm.. aq respect lar keberanian dyowg yg telah berjye bwk sgle bgai brg dlm dorm 2.. huhu.. p kate panas hari 2 x smpai ke ptg, hujan di tgh hari.. pndai2 tupai mlompat, jtoh gk ke tnah.. kantoi dgn pak guard mse 2 (pleknye, pakgad 2 x solat jumaat ke?? Ish3.. sndry jwb la yea..) then, jd mcm rsuhan kt dpn mahallah.. rmai gle dak2 ttnye2, pe da jdi.. aq ckp jea, ade kes liwat.(jahat gak aq nie)tgu pnye tgu, kantoi lg bbrpe owg ta g solat.. principal sndri yg kantoikn kott.. (untg larrr..) pastu, dyowg2 yg didapati bersalah tu di bawa ke balai..(gurau jea).. dyowg g office lar.. xtw la kne hukuman gantung o pnjre smpai mati.. hahahaha.. moral of the story, na wt ssuatu yg di lrg 2.. agk2 la.. jgn mlmpau sgt.. smpai bwk tong gas.. aduhai.. pndai2 cover la yea len kli.. huhu.. sekian kisah opie kali nie.. salam.

Thursday, 4 August 2011

my first blog!!

kisah nie mule lame da... dlu aq x mnt pon na berblog2 sgle bgai nie.. smpai lar aq msok U, mmbe aq bwk pngaruh dlm berblogging nie.. nme mmbe aq tu azzubair awwam.. p dy lbih dknali sbgai YB.. na tw nape kami pggl dy YB, follow lar blog dy.. so... tgok dyowg dyowg men blog nie mcm best jea.. aq pon try lar.. n hari nie, 5 Ogos 2011, tercipta lar blog aq.. hope pade kowg2 2, follow2 lar blog aq yea.. komen2 lar.. kite give n take.. u give i take lar.. i give u take lar.. cmtu k.. haapy berblogging !!